|
Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Radnon
Nowicjusz
Dołączył: 14 Wrz 2005
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Suzail - Klejnot Korony
|
Wysłany: Pią 18:51, 16 Kwi 2010 Temat postu: [3.0] Klasy z 3.5 w 3.0 |
|
|
Zastanawiałem się czy ten temat nie pasowałby lepiej do działu z mechaniką, ale ostatecznie uznałem, że skoro dotyczy klas to niech będzie tutaj. Mimo to jeśli bardziej pasuje tam (albo dubluje już istniejący wątek) proszę moderatorów o jego usunięcie.
Tyle słowem wstępu, teraz do rzeczy.
Od kilku dobrych lat (właściwie odkąd wyszła po polsku) grywam ze swoimi znajomymi w edycję 3.0, głównie w Zapomnianych Krainach i Smoczej Lancy. Ostatnio jednak w ramach poszukiwania pewnego powiewu świeżości zacząłem się zastanawiać nad wykorzystaniem klas podstawowych i, w mniejszym stopniu, prestiżowych z innych podręczników niż "wielka trójka" (czyli choćby serii Complete, Player`s Handbook II itp.) i tutaj pojawia się moje główne pytanie - czy można profesje (i w ogóle materiały) z tych książek wykorzystać w 3.0 bez obawy o jakieś duże zgrzyty mechaniczne?
Od razu mogę powiedzieć, że cyferki zawsze traktowaliśmy dość umownie, a w drużynie nie mam nikogo kto byłby jakimś większym fanem optymalizacji. W związku z tym nie ma ryzyka, że ktoś zacznie szukać dziur, które potem rozwalą całą kampanię.
Na koniec odpowiedź na ewentualne pytanie dlaczego nie przesiądę się na 3.5 - generalnie jest to spowodowane przyzwyczajeniem do terminologii, tłumaczenia, rozkładu podstawowych podręczników, zestawu zasad domowych itd.
Z góry dziękuję za odpowiedzi i pomoc.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Ginden
Adept
Dołączył: 31 Maj 2009
Posty: 221
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 20:43, 16 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
Czemu miałyby być dziury jakieś duże? 3.0 i 3.5 są dość kompatybilne.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamulec
Władca Podziemi
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 10:56, 17 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
Ja zrobiłem odwrotnie. Do prowadzonej od dawna gry w 3.0 wprowadziłem ostatnio klasy podstawowe (i trochę innych rzeczy) z 3.5. Edycje faktycznie są w miarę kompatybilne. Oczywiście, inna edycja wymusza zawsze pewne zmiany. Moim zdaniem najważniejsze:
1. siła klas w 3.5 jest z założenia trochę wyższa (patrz klasy podstawowe i prestiżowe z podręczników podstawowych w 3.0 i 3.5) - można pominąć, bo w podręcznikach do 3.0 też są przegięcia (albo osłabiać co silniejsze z obu edycji)
2. ubywa umiejętności - będziesz musiał dodać je do list klasowych, ew. do premii do umiejętności
3. czary podróży zostały trochę osłabione - ma znaczenie przy zdolnościach dających magiczne przemieszczanie
4. Parę innych zaklęć uległo zmianie/przesunięciu, co trzeba uwzględnić (klasa dublująca paladyna powinna mieć o 1 poziom słabsze odganianie, klasa ze zmienionym czarem może na tym zyskiwać lub tracić) - wymaga to nielicznych zmian
5. Pewnie zmiany w atutach (premia do ST jednej szkoły o 2 jest teraz lepsza od atutu itp.)
6. Zmiany w mocach i wycenie przedmiotów - niektóre moce trudniej/łatwiej zastąpić jest przedmiotem, przez co zmienia się ich znaczenie.
7. Zmiany w mechanice walki - pewne drobiazgi, jak okazyjne ataki przy wstawaniu, mogą mieć wpływ na liczenie mocy konkretnych zdolności.
Podsumowując: Jeżeli jesteś MG powinieneś w miarę zapoznać się ze zmianami, by kilka rzeczy zmodyfikować. I tyle. Po drobnych zmianach edycje są kompatybilne (mówię to przy znajomości polskojęzycznych podręczników).
Notabene: Dokończę swoje zmiany (adaptację co lepszych rzeczy z 3.5 do mojej gry, przy zachowaniu terminologii z 3.0), to je opublikuję - może się komuś przydadzą.
Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Sob 17:29, 17 Kwi 2010, w całości zmieniany 4 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Radnon
Nowicjusz
Dołączył: 14 Wrz 2005
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Suzail - Klejnot Korony
|
Wysłany: Pon 20:23, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
Dzięki za odpowiedzi Kamulec, potrzebowałem właśnie tego rodzaju kompilacji rzeczy, na które trzeba zwrócić uwagę przy przekładaniu "nowych klas" na "starą mechanikę".
Kamulec napisał: | 2. ubywa umiejętności - będziesz musiał dodać je do list klasowych, ew. do premii do umiejętności |
Do tego punktu mam pewne wątpliwości. W sumie te umiejętności, które wyleciały (może poza alchemią) były dość mało popularne i jeśli niektóre klasy nie będą ich miały to nic złego nie powinno się chyba stać.
Kamulec napisał: | Podsumowując: Jeżeli jesteś MG powinieneś w miarę zapoznać się ze zmianami, by kilka rzeczy zmodyfikować. I tyle. Po drobnych zmianach edycje są kompatybilne (mówię to przy znajomości polskojęzycznych podręczników). |
Tak jestem MG i oczywiście zanim dopuszczę dla graczy jakąkolwiek klasę będę musiał ją dobrze przeczytać. To sprawa można powiedzieć podstawowa.
Kamulec napisał: | Notabene: Dokończę swoje zmiany (adaptację co lepszych rzeczy z 3.5 do mojej gry, przy zachowaniu terminologii z 3.0), to je opublikuję - może się komuś przydadzą. |
Taki dokument na pewno byłby bardzo przydatny dla wielu osób, które używają polskiej wersji D&D, ale nie do końca podoba im się zmodyfikowana terminologia z 3.5.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamulec
Władca Podziemi
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pon 20:42, 19 Kwi 2010 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Do tego punktu mam pewne wątpliwości. W sumie te umiejętności, które wyleciały (może poza alchemią) były dość mało popularne i jeśli niektóre klasy nie będą ich miały to nic złego nie powinno się chyba stać. |
Mało popularne, ale skoro są, to moim zdaniem należy je uwzględnić. Na szczęście nie jest trudno je dodać. Można np. wszystkim klasom z tajnikami dziczy dodać wyczucie kierunku, a tym z blefem półsłówka. Umiejętności te mają znaczenie m.in. przy spełnianiu wymagań klas z 3.0. Oczywiście, jeżeli zmiana rzeczonych Ci nie przeszkadza, to można zmienić umiejętności na wzór 3.5 (szczególnie wyczucie kierunku usunąć).
Dobrze zapoznać się z dokumentem ze strony Poltergeista: [link widoczny dla zalogowanych]. Zapewne go znasz (ale temat może zainteresować i inne osoby). Niestety ma on parę drobnych błędów, bardzo zły układ i stosuje terminologię 3.5, przez co jego użyteczność jest niska. Polecam jednak, jakbyś zaczynał nową grę, wydrukować sobie rozdział klasy, który można łatwo wykorzystać z PG 3.0. Uważam, że klasy są lepiej zrobione i bardziej zbalansowane w 3.5, niż w 3.0 (w swej aktualnej kampanii w ramach zasad domowych zostawiłem listy umiejętności, biegłości, etos druida i brak zbroi zaklinacza, choć temu ostatniemu dodałem atut nie związany z magia na 5.).
Cytat: | Taki dokument na pewno byłby bardzo przydatny dla wielu osób, które używają polskiej wersji D&D, ale nie do końca podoba im się zmodyfikowana terminologia z 3.5. |
Większość tłumaczeń jest moim zdaniem bardziej trafnych, ale cały czas gram w 3.0 i tę właśnie terminologię stosuję.
Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Pon 20:48, 19 Kwi 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|