Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Dyskusja nad ogólnymi kwestiami organizacyjnymi
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Kompendium Śmiałków / Kompendium Śmiałków — archiwum
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Volfer
Adept Cienia


Dołączył: 11 Lut 2008
Posty: 599
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Lublin

PostWysłany: Czw 10:47, 15 Sty 2009    Temat postu:

Zgodzę się z suldarr'essalar'em. Niestety, będzie to Kompendium klas prestiżowych. Prawie żadnych magicznych przedmiotów, których moim zdaniem powinno być dużo.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kondeks
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 819
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 13:23, 15 Sty 2009    Temat postu:

Przedmioty magiczne takie jakie są w dodatkach do D&D, to żaden problem wymyślić. Myślę, że możemy to zrobić jak już skończymy pracę nad klasami.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Volfer
Adept Cienia


Dołączył: 11 Lut 2008
Posty: 599
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Lublin

PostWysłany: Czw 13:30, 15 Sty 2009    Temat postu:

No nie wiem. Z tego co widzę, to nad każdym przedmiotem trwa równie ożywiona dyskusja. Weźmy choćby pod uwagę moją zbroję turniejową (dyskusja już co prawda martwa), czy też inne przedmioty.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suldarr'essalar
Użytkownik Zaawansowany


Dołączył: 23 Gru 2008
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 127.0.0.1

PostWysłany: Czw 15:24, 15 Sty 2009    Temat postu:

Kondeks napisał:
Przedmioty magiczne takie jakie są w dodatkach do D&D, to żaden problem wymyślić. Myślę, że możemy to zrobić jak już skończymy pracę nad klasami.
Mam nadzieję, że do klas i innej twórczości bardziej się przykładasz.

Proponuję rozpocząć od początku, czyli wyznaczyć sobie cel, jaki ma spełniać Kompedium Śmiałków?

Po drugie, jaką powinien przyjąć formę? Czy zamierzacie wrzucić wszystko jak leci, czy może zadacie jakieś kryteria?

Np, w suplementach oficjalnych zazwyczaj jest opis:

  • ~3 klas podstawowych
  • ~2-5 ras (w zależności od rodzaju podręcznika. W XPH, czy Environmentach są rasy, w Complete'ach nie ma)
  • dużo atutów
  • dużo klas prestiżowych
  • sporo czarów (w zależności od tematyki podręcznika)
  • Przedmioty magiczne/niemagiczne/artefakty
  • Zasady opcjonalne, zahaczki itp
  • Inne


Widzę dwie opcje tutaj:
1. Zbieramy wszystkie prace do kupy i wrzucamy jak są (jak jest mało czarów, to upychamy przy konkretnych klasach, to samo z atutami itd).
2. Staramy się dopasować do w/w formatu.

Dalej, istotne jest również jakie elementy się znajdą. Np. jeśli chodzi o klasy podstawowe, to najlepiej umieścić po jednej z każdego 'archetypu' (fighter, thief, cleric, magic-user), chyba, że całość ma jakiś motyw przewodni (np. podręcznik zorientowany na wojowników nie będzie zawierać klas dla czarodziejów).

W dalszej kolejności należy zadbać, żeby mieć kogoś, kto pisze dane rzeczy. Np. ktoś się interesuje łotrzykami, poprosić o stworzenie atutów/klas/prestiży/przedmiotów dla danej profesji.
Oczywiście bez narzucania "masz napisać x atutów na za tydzień", ale te osoby powinny się orientować czego może brakować, lub co można rozwinąć.

Robienie takiego misz-maszu w stylu "róbta co chceta" jest dobre, jak się ma ludzi, którzy zawodowo zajmują się wymyślaniem takich rzeczy, lub mają niesamowitą łatwość w wymyślaniu i rozpisywaniu nowych pomysłów.

Z tego co widzę (a jestem tu od niedawna, więc mogę się mylić), to jest tu duży chaos i brak spójnej wizji, lub zamordyzmu, jeśli wizja jest, ale nikt jej nie realizuje.

Ot, moje 3 grosze.

Pozdrawiam
S.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 17:58, 15 Sty 2009    Temat postu:

Wprowadzenie fabularne powinno być podaniem informacji tak, jak przy opisach klas prestiżowych. Nie wykluczam możliwości wprowadzenia bardziej "wysublimowanych" w kwestii stylu przedmów do działów lub prac, lecz uważam, iż powinny stanowić one dodatek, nie zajmujący zbyt wielu stron i nie zużywający zbyt wielkiej ilości tuszu.

Cytat:
Kondeks napisał:
Przedmioty magiczne takie jakie są w dodatkach do D&D, to żaden problem wymyślić. Myślę, że możemy to zrobić jak już skończymy pracę nad klasami.

Mam nadzieję, że do klas i innej twórczości bardziej się przykładasz.

Klasa prestiżowa: ciekawa, zbalansowana i w pełni dopracowana, to tyle roboty, co cały zbiór przedmiotów. Nie oznacza to jednak, iż te są nie istotne.

Kondeks ma jednak rację, iż wiele przedmiotów podręcznikowych zrobiono podstawiając do wzoru: Przedmiot +X z mocą Y stworzony w Z w okresie T, przez A, dla B, do walki z C, w miejscu D. Takie przedmioty tworzy się bardzo szybko, choć mam nadzieję, iż KŚ będzie trzymało wyższy poziom i nie będziemy zapychać miejsca (lepiej zrobić podręcznik o x stron, niż o 2x, z czego 1/2 będzie zapchaj miejscem).

Odnośnie propozycji określenia konceptu Suldarr'essalara:
Cytat:
1. Zbieramy wszystkie prace do kupy i wrzucamy jak są (jak jest mało czarów, to upychamy przy konkretnych klasach, to samo z atutami itd)


Przyznam, że nie wiem czego ile będzie. Do zamieszczania klas podstawowych i ras podchodzę sceptycznie, choć nie wykluczam ich zamieszczania. Sądzę jednak, że powinny mieć pewien w miarę uniwersalny charakter: Wiele prac tego typu, które widziałem, przez 90% osób zostałaby uznana za nie klimatyczną, czy absurdalną. Z opisu wielu klas podstawowych wynika, że powinny być prestiżowymi, zaś sporo ras nie nadaje sie do KŚ. Odnośnie upychania: Nie wiem jeszcze, jak zobaczymy co mamy, to trzeba będzie przeanalizować, jak to zamieścić, by dogodnie z podręcznika korzystać.

Całość, poza tym, co już napisałem, czyli podręcznik "dla osób z klasami BG", dla graczy i MP, nie będzie miał specjalizacji.

Może masz trochę racji w kwestii "funkcji twórcy", dzięki której uzupełni się braki w konkretnych działach, lecz na razie wydaje mi się, iż należy zaczekać z tym do momentu, aż zobaczymy mniej więcej, co powstało "dobrowolnie": i tak liczba prac przekracza możliwości krytyków.

Jak powstał bełkot, to przepraszam. Walczę z zarazą.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suldarr'essalar
Użytkownik Zaawansowany


Dołączył: 23 Gru 2008
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 127.0.0.1

PostWysłany: Pią 13:59, 16 Sty 2009    Temat postu:

Tu nie chodzi o to, że liczba prac przerasta możliwości krytyków. Jak dla mnie to poziom prac jest dość niski.Jak już pisałem w innym wątku, swoje nad dedekami przesiedziałem, niejedno widziałem, mam sporo podręczników do dedeków (w sumie pewnie ponad setka) i widzę tendencje.

Edycja 3.x ma kilka punktów zapalnych, które da się zauważyć:
1. Coraz więcej, coraz bardziej przypakowanych opcji dla graczy
2. Coraz więcej modyfikatorów, zasad, wyjątków itp.

To pierwsze jest w miarę oczywiste, więc nie będę opisywał, poza tym łatwo to utemperować. Drugi problem polega na tym, że przy pewnej liczbie podręczników/zasad (nazwijmy to liczbą krytyczną), niezależnie od stanu wiedzy i biegłości mechanicznej, gra zaczyna spowalniać.
Zaczyna się turlanie po fafnaśce razy by wykonać jedną akcje (reszta graczy się nudzi), wertowanie podręczników w poszukiwaniu zasad (reszta graczy się nudzi), czy dopowiadanie w stylu "a, jeszcze +2 z błogosławieństwa, zapomniałem".

O poziomie pracy świadczy, oprócz starannego wykonania i ciekawego pomysłu, to w jaki sposób zasady działają z już istniejącymi zasadami.

Dla przykładu: robiłem ostatnio modyfikację barbarzyńcy, który miał inny szał niż ten z podstawki (lepszy i kilka rodzajów). Okazało się, że trzeba było zmienić zdolność pozwalającą dodać premię do ataku i obrażeń zależną od odległości jaką postać pokona, bo istnieje taka kombinacja, która pozwala wyciągnąć prędkość 500ft (150 metrów) podczas szarży, co przekładało się na kosmiczną premię do trafienia.

Tutaj, zgłaszane pomysły są moim zdaniem robione zbyt niefrasobliwie. Ktoś coś wymyśli i zaraz wrzuca ze znacznikiem [kś] i niech się inni martwią czy klasa/rasa/czar ma ręce i nogi, czy jest zbalansowana, czy jest wtórna itp.

I najgorsze w tym jest to, że autorzy nie przejmują się, lub nie przyjmują do wiadomości, że coś jest wtórne, nieciekawe, skomplikowane, czy po prostu bez sensu (czyt. do kosza).
Zdaję sobie sprawę, że nie wszyscy mają dostęp do wszystkich podręczników, ale argumentowanie w ten sposób wtórności pracy jest lekko bez sensu. Rozumiem, jeśli jest to np. wariant czegoś już istniejącego, lub jeśli jest to praca 'na forum'. Ale jeśli to ma iść do podręcznika, to niech to będzie zrobione porządnie.

Jeśli ktoś nie ma wprawy w pisaniu, to niech zacznie od podstawowych elementów czyli zdefiniowania pomysłu, roli i miejsca w grze, celu i tego w jaki sposób pomysł ma ten cel realizować. Nie chcę pokazywać tutaj na konkretnych przykładach, bo każdy się stara, żeby jego praca była ciekawa i nie chcę publicznie besztać jednego konkretnego przypadku, podczas gdy jest ich więcej.

Trochę się rozpisałem :)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Volfer
Adept Cienia


Dołączył: 11 Lut 2008
Posty: 599
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Lublin

PostWysłany: Pią 16:03, 16 Sty 2009    Temat postu:

A ja mogę tylko tak to skomentować - zgadzam się z tobą w zupełności (no może prawie). Ostatnio też staram się robić jakieś oryginalniejsze klasy prestiżowe, nie zawsze mi wychodzi. Ale widzę, że skoro wyszło tyle podręczników jest to niemożliwe, żeby wymyślić coś oryginalnego Sad

Proponuję poddać pod krytykę, jakiegoś grona ludzi wszystkie prace - niech oni zdecydują, które mogą być najbardziej przydatne.

Osobiście proponuję takich ludzi jak: suldarr'essalar, Kamulec, Deemer, Kondeks, Namrasit, Boski (Liverrin, chyba zajmuje się głównie storytellingiem).

Czy ktoś jest za wyłonieniem konkretnego grona, które się tym zajmie?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 16:20, 16 Sty 2009    Temat postu:

Cytat:
Tu nie chodzi o to, że liczba prac przerasta możliwości krytyków.

Nie przerasta pod warunkiem, że nie trzeba robić wszystkiego na raz. Na razie wszyscy z krytyków zdążyli wypowiedzieć się w kilku zaledwie i dodanie ich większej ilości na obecnym etapie ma średni sens.

Cytat:
Edycja 3.x ma kilka punktów zapalnych, które da się zauważyć:
1. Coraz więcej, coraz bardziej przykapowanych opcji dla graczy
2. Coraz więcej modyfikatorów, zasad, wyjątków itp.

ad 1. Jak dla mnie najważniejszym aspektem bogatej mechaniki jest różnorodność oferowanych możliwości, nie zaś tworzenie przepakowań (inna sprawa, że temu ogółem jestem przeciwny).
ad 2. Modyfikatorów nie będzie więcej, lecz więcej rodzajów. Siłą rzeczy gracz, który weźmie nową prestiżówkę będzie miał tyle samo modyfikatorów, tylko innych, bo pochodzących od tej nowej klasy.

Cytat:
Trochę się rozpisałem :)

Wartościowe jako felieton do przeczytania przez zgłaszających prace. Ogółem zgadzam się z tym, co napisałeś, choć być może, miejscami, wyciągam z tego nieco odmienne wnioski.

Cytat:
Tutaj, zgłaszane pomysły są moim zdaniem robione zbyt niefrasobliwie. Ktoś coś wymyśli i zaraz wrzuca ze znacznikiem [kś] i niech się inni martwią czy klasa/rasa/czar ma ręce i nogi, czy jest zbalansowana, czy jest wtórna itp.

Niestety nie widzę alternatywy. Twórca nie jest obiektywny (nieraz w skrajnym stopniu). Aby trochę to "rozluźnić" powstały ankiety. W ciągu kilku dni wstępne wyniki czym się zajmujemy, a co wyrzucamy, będą znane. Jeżeli ktoś jest "bardzo przeciw" (ew. za) czemuś może pod daną ankieta uzasadnić, by wzmocnić siłę swego głosu.


Gunther: jak masz jakiś pomysł, to go opisz nim spytasz, co o tym sądzimy. Na razie jest sporo możliwości interpretacji Twojej wypowiedzi.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suldarr'essalar
Użytkownik Zaawansowany


Dołączył: 23 Gru 2008
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 127.0.0.1

PostWysłany: Pią 18:07, 16 Sty 2009    Temat postu:

Gunther napisał:
Osobiście proponuję takich ludzi jak: suldarr'essalar, Kamulec, Deemer, Kondeks, Namrasit, Boski (Liverrin, chyba zajmuje się głównie storytellingiem).
Widzisz, jako krytyk, staram się przejrzeć prace i wyłapać możliwie najwięcej błędów, niespójności itp, ale problem o którym piszę to właśnie zrzucanie takiej odpowiedzialności na krytyków.
To duża niefrasobliwość autorów, o której pisałem, powoduje, że prace są jakie są.

Dla przykładu, posłużę się wspomnianym wyżej barbarzyńcą:

Zauważyłem, że po wyjściu sporej liczby dodatków, niektóre klasy podstawowe zaczynają wyglądać mizernie. To co było dobre 5-6 lat temu, w tej chwili wymaga poprawki, gdyż przestaje być grywalne.
Dodatkowo, klasa barbarzyńcy wyglądała, jakby jej czegoś brakowało. Ot głupi, brzydki barbarzyńca. Jest wielu stereotypowych barbarzyńców, którzy zupełnie nie pasują do tego obrazu (choćby Conan, czy Drizzt, żeby daleko nie szukać).

1 Zatem powstał pomysł: odświeżenie klasy, wprowadzenie różnych szałów dających premie do różnych cech oraz dających zdolności specjalne oprócz premii do cech.
Cel: Wzmocnienie i zróżnicowanie szału. Stworzenie klasy, którą opłacałoby się wziąć więcej niż 1-2 poziomy.

2 Kolejnym krokiem było przeanalizowanie zdolności i rozpisanie ich na nowo. Na tym etapie, kilka słów wstępu o różnym podejściu u wykorzystaniu klasy.

3. Sprawdzenie jak działają zdolności w porównaniu z innymi klasami (podstawowymi jak i prestiżowymi)

4. Oddanie pracy na forum do komentarzy i korekta (a było trochę do poprawienia).

żeby nie było, nie wymagam takiego podejścia, ale miło byłoby, gdybyście, jako autorzy, zanim zabierzecie się za rozpisywanie mechaniki, powtórnie przemyśleli sprawę i przygotowali się do tego pod wieloma płaszczyznami:
oryginalność pomysłu, zastosowanie (dla kogo to jest i po co), cel jaki pomysł pomaga osiągnąć, jakie są relacje między tym pomysłem a już istniejącymi zasadami, jakie są plusy wzięcia tej klasy, a jakie minusy? Czy jest jakaś zdolność, która powoduje, że bez namysłu sięgniemy po tę klasę? Lub odwrotnie, czy są zdolności, które sprawiają, że po klasę mało kto sięgnie? itp

Kamulec napisał:
Cytat:
Tu nie chodzi o to, że liczba prac przerasta możliwości krytyków.

Nie przerasta pod warunkiem, że nie trzeba robić wszystkiego na raz. Na razie wszyscy z krytyków zdążyli wypowiedzieć się w kilku zaledwie i dodanie ich większej ilości na obecnym etapie ma średni sens.

Ja próbowałem, po przeczytaniu kilku prac, ręce same opadły ;)
Choć były też prace bez zastrzeżeń, więc zagłosowałem wtedy w ankiecie i już.

Kamulec napisał:
ad 2. Modyfikatorów nie będzie więcej, lecz więcej rodzajów. Siłą rzeczy gracz, który weźmie nową prestiżówkę będzie miał tyle samo modyfikatorów, tylko innych, bo pochodzących od tej nowej klasy.

To tylko przykład. I wierz mi, że modyfikatorów już jest za dużo jak dla przeciętnego gracza i trzeba sobie z tym jakoś radzić, bo mechanika tutaj niespecjalnie pomaga.

Kamulec napisał:
Cytat:
Tutaj, zgłaszane pomysły są moim zdaniem robione zbyt niefrasobliwie. Ktoś coś wymyśli i zaraz wrzuca ze znacznikiem [kś] i niech się inni martwią czy klasa/rasa/czar ma ręce i nogi, czy jest zbalansowana, czy jest wtórna itp.

Niestety nie widzę alternatywy. Twórca nie jest obiektywny (nieraz w skrajnym stopniu). Aby trochę to "rozluźnić" powstały ankiety. W ciągu kilku dni wstępne wyniki czym się zajmujemy, a co wyrzucamy, będą znane. Jeżeli ktoś jest "bardzo przeciw" (ew. za) czemuś może pod daną ankieta uzasadnić, by wzmocnić siłę swego głosu.

Też nie widzę na ten moment alternatywy. Chciałbym zwrócić tylko uwagę twórców, by przyłożyli się do swoich pomysłów.
Trudno być obiektywnym wobec własnej pracy. Jeszcze trudniej wysłuchiwać, że stworzyło się gniota. Wiem, sam to przerabiałem, stąd też takie, a nie inne wnioski. Im więcej serca włożymy w opisanie pomysłu na początku, tym łatwiej będzie go później obronić.


Ostatnio zmieniony przez suldarr'essalar dnia Pią 18:11, 16 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kondeks
Przewodnik w Zaświaty


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 819
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pią 19:39, 16 Sty 2009    Temat postu:

Nie napiszę takich wywodów jak wy i nie będę cytował, odnosząc się do kolejnych linijek wypowiedzi przedmówców.
W sumie zgadzam się z suldarr'essalar'em (Twój nick się odmienia?):
1. Trzeba najpierw dopracować prace potem ją zgłaszać (btw. skasowałem 2 znaczniki we własnych pracach xD).
2. Dzielimy skórę na niedźwiedziu. Na razie prawie nic nie ma, a tracimy mnóstwo energii na mówieniu szumnie o tym jak się zabrać za 'Kompendium Śmiałków'. Sprawa jest nad wyraz prosta: autorzy - dopracowywać prace, krytycy - pomagać.

Tworzenie grona proponowane przez Gunthera jest według mnie bez sensu. Tracimy czas.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Arvelus
Arcymag


Dołączył: 20 Kwi 2007
Posty: 1590
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Gdynia

PostWysłany: Pią 20:06, 16 Sty 2009    Temat postu:

Popieram Pana Węża;]

Ja tam zanim wsadzę pracę na forum pracuję nad nią koło 2 tygodni.
Tworzę szkielet mechaniki, potem go dopracowuję.
Fabułę obmyślam ogólnie i właściwie tworzę ją podczas pisania posta.
Ale mechanikę staram się dopracować;]
Aktualnie np. pracuję od tygodnia nad inżynierem.
Umieszczę go pewnie za tydzień bo muszę jeszcze wiele spraw dopracować
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suldarr'essalar
Użytkownik Zaawansowany


Dołączył: 23 Gru 2008
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 127.0.0.1

PostWysłany: Pią 21:02, 16 Sty 2009    Temat postu:

Kondeks napisał:
(Twój nick się odmienia?)
Możesz odmieniać, albo skracać :)
Większość skraca do Suldarr, Suld lub Sul (tej ziemi) ;)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Namrasit
Adept


Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Sob 8:23, 17 Sty 2009    Temat postu:

Mnie ciekawi od jakiego progu bedą wybierane prace, bo z anikiet widać ze narazie to chyba połowa przechodzi, nie wiem jeszcze ile osób nie głosowało. Ale jak jest 7(?) osób to chyba próg powinien wynosić przynajmnije 5 tak.
A co do autorów to mała rada, spójrzcie czasem na swoją pracę z boku, tak po tygodniu, wtedy wygląda zupełnie inaczej, a i jak ktoś wytyka wam błedy warto zastanowic sie czy ma rację. Z mojego materialisty z początkowej wersji w stosunku do obecnej ostało może z 10%... Choć jak go zrobiłem 1 raz wydawal mi sie idealny.

Widze ankiety niezły zrobiły przesiew :). Jak narazie liczy się jeszcze 26 prac, ale ciekawe ile zostanie na koncu (bo parę ma już po jednym nie). Szkoda ze moje odpadły (wynik <70% oznacza chyba ze praca raczej nie jest na tyle dobra by ją wrzucać do KS (przynajmniej dla mnie), i takiej skali można by się chyba trzymać). Moze następnym razem coś jeszcze poprawię i się uda.


Ostatnio zmieniony przez Namrasit dnia Sob 17:09, 17 Sty 2009, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 20:51, 18 Sty 2009    Temat postu:

Boski zajmie się wsparciem organizacyjnym projektu. Jak dotąd dodał ok. 30 ankiet.
Cytat:
Mnie ciekawi od jakiego progu będą wybierane prace, bo z ankiet widać ze na razie to chyba połowa przechodzi, nie wiem jeszcze ile osób nie głosowało. Ale jak jest 7(?) osób to chyba próg powinien wynosić przynajmniej 5 tak.

Jak Boski sporządzi zestawienie zobaczymy. Napisałem już do nie aktywnych krytyków większości, do pozostałych wkrótce napiszę.

Cytat:
Szkoda ze moje odpadły (wynik <70% oznacza chyba ze praca raczej nie jest na tyle dobra by ją wrzucać do KS (przynajmniej dla mnie), i takiej skali można by się chyba trzymać).

W moim odczuciu były za mało... dedekowe. Mogły być ciekawe, ale trafiłyby w gusta małej liczby użytkowników (ze względu na źródło inspiracji). Po drugie nowe rasy i to "specyficzne" nie miały zbyt szerokiego powiązania (w mej ocenie) z tym, co ma być w KŚ (rozumiem, że jest to swego rodzaju wór, ale jakikolwiek temat musi być).
Cytat:
Może następnym razem coś jeszcze poprawię i się uda

Twoje prace były dobrze rozpisane i mam nadzieję, że coś jeszcze zgłosisz.


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Nie 21:01, 18 Sty 2009, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Volfer
Adept Cienia


Dołączył: 11 Lut 2008
Posty: 599
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Lublin

PostWysłany: Nie 21:39, 18 Sty 2009    Temat postu:

No to nie mam zamiaru wprowadzania więcej zamieszania. Oddaję się całkowicie pod kierownictwo Kamulca i głosy sulda (ja będę tak odmieniał) oraz innych krytyków.

Moim zdaniem trzeba wziąć się bardziej za kompendium, jeżeli chodzi o rzeczy inne niż klasy prestiżowe - chociażby broń, czy przedmioty magiczne. I dobrze by było, żeby każdy krytyk się jak najszybciej wypowiedział w tych ankietach, bo widzę, że niektóre chyba jeszcze mają po 2-3 głosy. I należałoby odświeżyć listę krytyków.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Nie 23:58, 18 Sty 2009    Temat postu:

Cytat:
I należałoby odświeżyć listę krytyków.

Jest aktualna. Jak ktoś dojdzie/ubędzie, to ją odświerzę.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Volfer
Adept Cienia


Dołączył: 11 Lut 2008
Posty: 599
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Lublin

PostWysłany: Pon 6:16, 19 Sty 2009    Temat postu:

A Merwix i muscovite? Chyba nic nie skomentowali i dawno ich nie widziałem. To właśnie o nich mi chodziło. Chyba, że zadeklarowali się, że to zrobią.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Namrasit
Adept


Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pon 17:41, 26 Sty 2009    Temat postu:

Taka małe pytanie, czy ktos czówa nad edycja ankiet? Moje prace już odpadły to można ankiete usunąć, będzie bardziej przejrzyście.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 23:25, 04 Lut 2009    Temat postu:

Obecnie kwestią podsumowania zajmuje się Boski, który jest chory i zjamie się tym, gdy jego stan się poprawi. Będziemy mieli podsumowanie, to i można wyrzucić to, co przesądzone.
___________________________________________________________________
Pierwsza tura podsumowań ankiet została zakończona przez Boskiego.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Narsaroth
Badacz Podziemi


Dołączył: 09 Lip 2008
Posty: 392
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Toruń

PostWysłany: Śro 18:18, 08 Kwi 2009    Temat postu:

Zastanawiam się, czym jest spowodowany zastój nad pracami do KŚ? Wiele ankiet pozostało niezakończonych, zaś Etap II głosowań prawie wcale się nie ruszył. Aktywność krytyków poważnie zmalała (właściwie to Kamulec ma najwięcej roboty, gdyż stara się skomentować każdą pracę). Czyżby zapał do tworzenia podręcznika opadł?

A tak przy okazji to naszła mnie taka myśl. Skoro KŚ ma być podręcznikiem przydatnym dla każdego gracza, to czy powinny znajdować się w nim dodatkowe prace, takie jak np. gotowe postacie (z uwzględnieniem w nich projektów KŚ, np. łotrzyk/zabójca z mgieł), własne przygody, czy chociażby materiały poświęcone tworzeniu postaci (np. pytania pomagające stworzyć portret psychologiczny Kamulca). Co sądzicie o tym pomyśle?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Śro 19:42, 08 Kwi 2009    Temat postu:

Z analizą pracy krytyków się zgadzam. Jedni bardziej, drudzy mniej, ale wszyscy robią za mało - niektórzy nie dają niemal komentarzy, inni zaś pomijają ankiety, przez co nie można zebrać dość głosów, by ustalić losy pracy np. wytwórcy artefaktów, pierwotnego myśliwego. Oczywiście, należy też pamiętać o niedoskonałościach twórców, którzy niejednokrotnie nie odpowiadają bardzo długo na komentarze.

Cytat:
własne przygody

To by było w podręczniku dla MP. Co to za przygodą, którą wszyscy znają? Zresztą przygody używa się tylko raz i należy je publikować osobno - po co komuś drukować przygodę, której nigdy nie użyje.

Podręcznik nie miał być miejscem publikowania artykułów – od tego jest Internet. Artykuł się czyta raz, góra dwa. I koniec. Nie ma sensu go drukować.

Odnośnie propozycji - prosiłbym bardziej jasno zarysować koncept i czemu miałoby to służyć w kontekście tematyki i w formie wydrukowanej..

Cytat:
pytania pomagające stworzyć portret psychologiczny Kamulca

Dałem te pytania 3 graczom z doświadczeniem 5-11 letnim (obecnie 2 gra nadal), a Ci po prostu zapytali, na kiedy odpowiedzi. Mimo tego, jak zauważono w temacie, w którym je opublikowałem, nie do wszystkiego pasują (zaczynając od tego, że do niczego, poza kampanią ludziom nie będzie się chciało odpowiadać).


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Śro 20:07, 08 Kwi 2009, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suldarr'essalar
Użytkownik Zaawansowany


Dołączył: 23 Gru 2008
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 127.0.0.1

PostWysłany: Śro 20:44, 08 Kwi 2009    Temat postu:

Na swoją obronę w kwestii komentarzy powiem, że mam dość ograniczony dostęp do netu od jakiegoś czasu, co wpływa na częstotliwość zaglądania i niejako komentowania.

Z drugiej strony, sporo prac to takie gnioty, że odechciewa się pisać. I nie chodzi o pozostawienie konstruktywnej krytyki, bo tam nie ma czego krytykować. Są prace, których nie umieściłbym nigdy w necie do oceny, a co dopiero w podręczniku.
No i jeszcze w dodatku edycja 3.0. Naprawdę, nie ma sensu tworzyć czegokolwiek w tej edycji. Mamy darmowe, ogólnodostępne zasady konwersji z 3.0 do lepiej przemyślanej 3.5 po polsku!
Zasady są łatwiejsze, bardziej zrównoważone, a i dodatków jest więcej i jest z czego wybierać.

W każdym razie, wracając do sedna swojej wypowiedzi, ja poważnie zastanawiam się nad rezygnacją z roli krytyka. Nie chcę się podpisywać pod produktem, który ma taki poziom, jak prace prezentowane na forum.

Smutno to pisać i zapewne smutno będzie to czytać autorom, ale jako krytyk przyjąłem na siebie pewien obowiązek. A poza tym jestem szczery i wolę przedstawić sprawę szczerze.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Narsaroth
Badacz Podziemi


Dołączył: 09 Lip 2008
Posty: 392
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Toruń

PostWysłany: Śro 22:34, 08 Kwi 2009    Temat postu:

Kamulec napisał:
Odnośnie propozycji - prosiłbym bardziej jasno zarysować koncept i czemu miałoby to służyć w kontekście tematyki i w formie wydrukowanej..


Odnośnie propozycji przykładowych postaci nie trzeba wiele wyjaśniać. Stworzenie postaci, będącej członkiem klasy prestiżowej stworzonej do KŚ może być przydatnym materiałem na BN'a (dla każdego MP). Zaś graczom umożliwi szybką ocenę postaci z punktu widzenia mechaniki - czy dana postać ma akurat te cechy, których gracz szuka. Przykładowo: graczowi znudziły się takie klasy jak tancerz cieni, czy skrytobójca. Szuka więc nowych alternatyw, dlatego sięga do KŚ. Znajduje tam Zabójcę z mgieł, czyta opis. Zapewne myśli sobie "Hmm... ciekawe, ale jak to wygląda w praktyce?" - i o to poniżej znajduje się przykładowa postać, z tłem, historią, rozdanym przykładowym ekwipunkiem itp. Po prostu uważam, że nada to większej wartości tej pracy. Pojawia się tylko pytanie, czy autorowi zechce się tworzyć taką postać?

Przejdę teraz do wyjaśnień mojego pomysłu z zamieszczeniem materiałów przydatnych do kreacji postaci. Posłużę się tu przykładem z Księgi Plugawego Mroku. Autor wzbogacił swoje dzieło o niezwykle przydatne (przynajmniej w mojej opinii) wskazówki dotyczące prowadzenia złej sesji oraz kreacji złych BG. Wielu z nas pełniło rolę MP i każdy ma z pewnością różnorakie doświadczenia związane z prowadzeniem sesji. Gracze zaś bardziej lubią grać jakimiś klasami (np. ja lubię łotrzyków). Dlaczego by nie skorzystać z doświadczenia innych MP i graczy? Przyszła mi po prostu taka myśl, żeby stworzyć pewne wskazówki, rady, lub nawet tła postaci, które byłyby przydatne w prowadzeniu BG. Dzięki temu, każda osoba korzystająca z KŚ mogłaby nabrać jakiejś inspiracji lub po prostu wykorzystać czyiś pomysł dla kreacji własnej postaci. Jakimi przykładami mogę to poprzeć? Stworzenie profilu psychologicznego (np. morderca dla łotrzyka), czy stworzenia konceptu jakiejś gildii np. skrytobójczej lub magów. Oprócz Twojego zestawu pytań innym przykładem mógłby być pomysł przeprowadzania bitew na sesji. To jest w pewnością projekt przydatny (jednak dla MP). Choć jak wcześniej napisałeś, to akurat byłoby artykułem, który nadaje się tylko do 1, 2-krotnego przeczytania. Reasumując: tworzenie pomysłów przydatnych graczom.

Zamykając moje refleksje na ten temat podkreślę, że choć ta wizja rozwoju KŚ wydaje mi się ciekawa, jednak jest niewątpliwie utopijna. Choćby z uwagi na fakt, że zapewne ludziom nie będzie chciało się tworzyć takich pomysłów. W dodatku nie wiem, czy to się nie mija z celem tworzenia KŚ. Po prostu poczułem potrzebę podzielenia się moimi przemyśleniami na ten temat i chciałem poznać opinie z tym związane.
_____________________________________________________________

Post suld'a skłonił mnie do pewnych przemyśleń na temat prac w KŚ. Suldarr napisał, że wiele prac to "gnioty". No cóż, jednak zwróćmy uwagę, że od eliminacji tych prac są głosowania. Najpierw wstępne, zaś później II etap. Zapytam Cię sularze wprost: czy wśród tych prac, które przeszły są "gnioty"? Nie mam tu na myśli wyliczania, lecz ogólną odpowiedź (tak/nie). Jeżeli odpowiedź brzmi "tak" to w takim razie należy poddać pod wątpliwość kompetencje niektórych krytyków, którzy przepuszczają mierne prace. Jednak doceniam Twoją szczerość, gdyż uważam, że Twoja opinia może dać wszystkim autorom do myślenia. Przynajmniej przedstawiłeś sytuację najprościej, jak się da. Choć z drugiej strony, zapewne większość z nas (jak nie wszyscy?) nie ma takiego doświadczenia jak suldarr. Dlatego sądzę, że ludzie tworzący prace po prostu nie są w stanie zauważyć takich rzeczy jak Ty - stąd te zażenowanie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 10:58, 09 Kwi 2009    Temat postu:

suldarr'essalar napisał:
Z drugiej strony, sporo prac to takie gnioty, że odechciewa się pisać. I nie chodzi o pozostawienie konstruktywnej krytyki, bo tam nie ma czego krytykować. Są prace, których nie umieściłbym nigdy w necie do oceny, a co dopiero w podręczniku.

W niektórych przypadkach mam podobne odczucia, choć mogę się mijać z Tobą w ocenie tego, co takim gniotem jest. Nie chcę ograniczać nadto pluralizmu, dlatego są ankiety, a nie sam wybieram, co przejdzie, a co nie. Zwracam uwagę, że nigdzie nie pisałem, że ankiety są większościowe - jeżeli praca ma np. 5 za i 3 przeciw, wcale nie musi przejść, jeżeli wygląda na taką, której te 5 głosów dano na wyrost.

Jeżeli uważasz, że praca to gniot po przejrzeniu, zaznacz w ankiecie nie i nie komentuj.

Ponad to zachęcam do zamieszczania nowych prac, które będą mogły zająć lepsze miejsce.

Kostuch napisał:
Zapytam Cię sularze wprost: czy wśród tych prac, które przeszły są "gnioty"? Nie mam tu na myśli wyliczania, lecz ogólną odpowiedź (tak/nie).

Jeżeli taka praca trafi do 2. etapu lub nie została jeszcze przegłosowana we wstępnej ankiecie, nie zaszkodzi wyrazić, podpartej jakąś argumentacją, opinii przy konkretnych pracach, która zachęci innych do głosowania na "nie". W końcu KŚ to tworzenie podręcznika, a nie kółko wzajemnego wspierania samooceny.

Kostuch:
Gotowi BN - sam nad tym myślałem, ale wady są następujące:
1. narzucająca się interpretacja klasy
2. MP nie użyje BN'a z podręcznika, do którego mają dostęp gracze tak, jak nie użyje przygody przez nich przeczytanej.

Cytat:
Choć jak wcześniej napisałeś, to akurat byłoby artykułem, który nadaje się tylko do 1, 2-krotnego przeczytania.

Dodam, że, bądźmy realistami, szansa, że do podręcznika dostęp będą miały osoby nie posiadające internetu jest mała, zaś reszta może takie artykuły czytać na stronach internetowych.


Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Czw 11:27, 09 Kwi 2009, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
suldarr'essalar
Użytkownik Zaawansowany


Dołączył: 23 Gru 2008
Posty: 144
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: 127.0.0.1

PostWysłany: Czw 12:10, 09 Kwi 2009    Temat postu:

Dodanie przykładowej postaci jest bardzo popularne w dodatkach dedekowych. Dotyczy to zarówno klas podstawowych jak i prestiżowych.
Wydaje mi się, że jeśli nie autor pracy, to na pewno inni z chęcią takie postacie zrobią.
Kostuch napisał:
Zapytam Cię sularze wprost: czy wśród tych prac, które przeszły są "gnioty"? Nie mam tu na myśli wyliczania, lecz ogólną odpowiedź (tak/nie).
Tak.

Kostuch napisał:
Jeżeli odpowiedź brzmi "tak" to w takim razie należy poddać pod wątpliwość kompetencje niektórych krytyków, którzy przepuszczają mierne prace.

Wydaje mi się, że po prostu mamy różne podejście. Mi, z racji stażu gry, dedeki znudziły się. Dostrzegam te niedociągnięcia, które są na dłuższą metę męczące. Dostrzegam np. zmianę podejścia w kolejnych produktach i patrzę pod tym kontem.
Dla mnie, dedeki postawiły za bardzo na mechanikę kosztem rozgrywki. Szperanie po podręcznikach podczas sesji w poszukiwaniu zasad to jedna z większych wad dedeków. Nic dziwnego, że wyszła nowa edycja.
Cokolwiek złego o niej się nie powie, to upraszcza ona wiele bezsensownych zasad. Oczywiście ma wady i mnie rozczarowała, ale część rozwiązań jest bardzo dobra. Idąc tym tokiem rozumowania, staram się dopasować twórczość do, powiedzmy, trendów panujących"na rynku dedekowym". Tym bardziej, jeśli ISA faktycznie wyda 4e, prace wydawane do starej edycji muszą być na bardzo wysokim poziomie, by móc konkurować z nowym wydaniem.
Wydaje mi się, że niewiele osób patrzy na to z tej perspektywy. Nie widzę w tym błędu, ale warto zastanowić się ogólniej nad tym jak ten podręcznik wpasuje się w dostępne dodatki. Tworzenie telefonów analogowych mija się z celem, gdy cały świat korzysta z telefonii cyfrowej.


Kostuch napisał:
Jednak doceniam Twoją szczerość, gdyż uważam, że Twoja opinia może dać wszystkim autorom do myślenia. Przynajmniej przedstawiłeś sytuację najprościej, jak się da. Choć z drugiej strony, zapewne większość z nas (jak nie wszyscy?) nie ma takiego doświadczenia jak suldarr. Dlatego sądzę, że ludzie tworzący prace po prostu nie są w stanie zauważyć takich rzeczy jak Ty - stąd te zażenowanie.
Tu nie chodzi o doświadczenie.
Już sama nazwa np. Grzybi Pan nie wróży nic dobrego (choć zdolności klasowe wcale nie są opisane źle).

Kamulec napisał:
Jeżeli uważasz, że praca to gniot po przejrzeniu, zaznacz w ankiecie nie i nie komentuj.
Tak też robię. Wszędzie tam, gdzie jest X na tak i jeden głos na nie, to duże prawdopodobieństwo, że to właśnie mój głos ;)

W tej chwili gram w kampanię w Dark Sunie i podejrzewam, że może to być ostatnia kampania w dedekach. Nie chce mi się już nic tworzyć. System kładzie zbyt duży nacisk na mechanikę. Pewnie zostanie jakaś arena do grania w 4e i nowy system do grania w RPG.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Kompendium Śmiałków / Kompendium Śmiałków — archiwum Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony Poprzedni  1, 2, 3  Następny
Strona 2 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin