|
Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Liverrin
Arcymag
Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 20:24, 13 Lis 2009 Temat postu: Dowódca |
|
|
Temat podchodzący zarówno pod działy Odgrywanie postaci, Klasy, jak i Mechanika. Uznałem, że najlepiej będzie pasował tutaj.
Samo pytanie może wydać się banalne, dlatego z góry uprzedzam - nie życzę sobie banalnych odpowiedzi.
Kim pod względami mechanicznymi powinien być urodzony dowódca, stojący w pierwszym szeregu i inspirujący przyjaciół do walki?
Bardem nastawionym na walkę? Niski BAB, niskie PW, nie utrzyma się na froncie dłużej niż pięć minut. Jednak nastawiony na walkę i pieśni bard teoretycznie powinien być tym „prowadzącym w bój”.
Wojownikiem o wysokim intelekcie i charyzmie? Taktykiem, któremu dzięki zdolnościom dowódczym każdy żołnierz zaufa? Siepaczem, który sam w stanie jest przedrzeć się przez falangę wroga?
Kapłanem walecznym? Bastionem, któremu nie straszne ciosy wroga? Wysłannikiem bożym, który od swego bóstwa zapewnione ma łaskę i zwycięstwo?
W mojej wizji powinno być to połączenie tych klas (pożądany wysoki BAB, co najmniej średnie PW, pieśni barda i uzasadnienie dla CHA [coś, co po rezygnacji z czarów zachęcałoby gracza do brania punktów do charyzmy]). Czy da się wyznaczyć ich odpowiedni balans bez tworzenia zupełnie nowej?
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
goracepapu
Adept
Dołączył: 24 Paź 2009
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 20:57, 13 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Nie wiem czy masz tome of battle , ale
Crusader 17/bard 3
1Lingering song CV
1extra bardic music CV
3Song of white raven ToB
6Song of the Heart ECS
9Word of creation BoED
12 Potężny atak
15 Extra granted manuvear TOB
18 cokolwiek
Inspirowanie odwagi +10/10 bab 19, 7 użyć muzyki(trwa 1 minutę, aktywowanie jakie akcja darmowa), Manewry crusadera(leczenia, aury, ataki)
Jeżeli nie masz to
Mnich2/Paladyn17/bard1
1 Song of the heart EBC
1Lingering song CV
3devoted performer CV
6ascetic knight CV
9initate of milil CV
12 Potężny atak
15 Word of creation BoED
18 Divine might CD
Obrażenia wręcz jak mnich 19, muzyka jak bard 18, ugodzenia zła jak paladyn 20, reszta jak paladyn 18. Inspirowanie odwagi +10/10 (18 użyć muzyki, trwa 1 minutę jako akcje standardową) Bab 18.
CV- Complete adventurer
BoED- Book of exalted deeds
ECS- Eberron Campaign Setting
Niestety mam tylko srd po polsku.
Osobiście tak sobie wyobrażam dowódców
Silny, zaprawiony w bojach, potrafi wpływać na morale innych, nie okazuje strachu, motywuje innych, żeby walczyli lepiej, sami potrafią przebijać się przez szeregi wroga, ginie jako ostatni po heroicznej walce.
Ostatnio zmieniony przez goracepapu dnia Pią 21:09, 13 Lis 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamulec
Władca Podziemi
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 23:06, 13 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Mnich mi fabularnie nie pasuje do tej postaci (tzn - mnich dowódca to specyficzny "podtyp" dowódcy), ze względu na pochodzenie zdolności i sposób walki.
Dowódca "z naszego świata" - nie rzuca zaklęć
Klasa podstawowa: Wojownik
Klasa prestiżowa: Strateg (Miecz i Pięść, może wymagać dostosowania dla gracza)
Atrybuty mentalne: Najwyższa CHA, Druga INT, Trzecia RZT, przy czym dwucyfrowe.
Dowódca krzyżowców
Klasa: Paladyn
Atuty: Zdolności przywódcze
Umiejętności: Dyplomacja, ew. występy
Atrybuty: Zdecydowanie stawia na CHA
Dowódca i przywódca duchowy
Klasa podstawowa: Kapłan
Klasa prestiżowa: Kapłan bitewny (Obrońcy Wiary)
O ile dowódca może mieć poziomy barda, to jednak nie będzie to dowódca typowy. Fabularnie większość wojowników nie zagrzewa pieśniami swych żołnierzy do walki (raczej krzyknie coś od czasu do czasu na poprawę morale).
Oczywiście można dobrać parę poziomów innych klas, dla wzmocnienia postaci, ale, jak sądzę, nie temu służy ten temat.
W każdym razie mechanicznie dla dowódcy atutem kluczowym są zdolności przywódcze - to, jak MP to odegra, to jego sprawa (sam jestem zdecydowanym przeciwnikiem stosowania go literalnie - wydaje mi się to równie błędne, co sprowadzanie rozmów do testu dyplomacji).
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kondeks
Przewodnik w Zaświaty
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 819
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 23:14, 13 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Pytanie jest faktycznie trudne. Sam z tym problemem się borykałem przez dłuższy czas. Oczywisty jest fakt potrzeby dużej int i cha.
Odpowiedź może zanadto banalna - każdy. Bard jak i zaklinacz z racji profesji oficerami sztabowymi raczej nie zostaną, tak samo jak barbarzyńca - oni mogą natomiast być liniowcami. Klasyczny łotrzyk raczej w linii nie będzie walczył, ale jako dowódca sztabu lub podjazdu nada się świetnie, w sztabie również sobie poradzi. Paladyn może być problemem jak dowódca, jeżeli bierzemy wersję heroiczną tej postaci (bez skazy). Owszem ma naturalne predyspozycje, jednak w większości konwencjonalnych wojen się nie sprawdzi (będzie z byt honorowy). Jednak stanowi bardzo dobry materiał na oficera liniowego. Mnich i druid jako dowódca to kwestia kulturowa. Jak zapewne wiecie, najbardziej adekwatni zapewne są: czarodziej, kapłan i wojownik. Wiem, że trochę zboczyłem z tematu mechaniki, ale jeżeli w tym dziale się znajduje to uznałem za stosowne to napisać.
Co do klas opierając się na polskich dodatkach do ed. 3.0, to najbardziej adekwatne będą (z nie podstawowych) te:
-arystokrata (PMP)
-rycerz protektor wielkiego królestwa (MiP)
-strateg (MiP)
-kapłan bitewny (OW)
-rycerz purpurowo smoka (ZK:OŚ)
-obrońca plemienia (MiP)
Cytat: | Czy da się wyznaczyć ich odpowiedni balans bez tworzenia zupełnie nowej? |
Mam odpowiedź, ale mało satysfakcjonującą: tak, ale będzie słaba z punktu widzenia mechaniki. Zwykły bard/wojownik.
Przypominam, że charyzma jest potrzebna do zdolności przywódczych.
Najważniejsze jednak żeby rozgraniczyć 2 rodzaje dowódców: liniowych i sztabowych. Chyba, że w twojej konwencji świata nie ma między nimi różnicy.
Ostatnio zmieniony przez Kondeks dnia Pią 23:16, 13 Lis 2009, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Liverrin
Arcymag
Dołączył: 02 Wrz 2005
Posty: 1701
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Sob 0:21, 14 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Dziękuję za odpowiedzi.
Rzeczywiście mnich walczący wręcz niezbyt pasuje do wizerunku dowódcy. Drugi build przedstawiony przez goracepapu jest zdecydowanie tym najefektywniejszym, najlepiej zoptymalizowanym. Jednak nie o to dokładnie mi chodzi. : )
Najbardziej przypadł mi do gustu pierwszy przedstawiony tu build. To właśnie to, o co pytałem. : )
Kamulec - w tym rzecz, że rozgraniczyłeś trzy przypadki. Ja natomiast szukam tego najbardziej adekwatnego, czyli połączenia.
Przyznam (co zresztą zaznaczyłem w podsumowaniu), że w moim wyobrażeniu dowódcy (tym, o którym myślałem zakładając temat) jest on nietypowy. Bard ma być dopełnieniem całości i zarazem esencją tej postaci.
Kondeks - akurat z jednym się na pewno nie zgodzę - nie wyobrażam sobie czarodzieja na froncie, prowadzącego armię w bój. Czarodziej to ostatnia postać jaką widziałbym w roli dzielnego dowódcy.
Podobnie arystokrata - może w małej bitewce się wyłamywać, ale stereotypowy arystokrata z pewnością nie jest urodzonym dowódcą.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
goracepapu
Adept
Dołączył: 24 Paź 2009
Posty: 208
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 0:34, 14 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
"Mnich" ma oczywiście walczyć mieczem, natomiast jak ktoś z oddziału mu się postawi to zrobi mu kuksańca pięścią To jest taka broń zastępcza, która ma za zadanie pokazać, że jest wszechstronnym wojownikiem i potrafi sobie radzić jak straci oręż.
Co do Crusader 17/bard 3 to jest to mój ulubiony build na barda
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamulec
Władca Podziemi
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 1:29, 14 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Kamulec - w tym rzecz, że rozgraniczyłeś trzy przypadki. Ja natomiast szukam tego najbardziej adekwatnego, czyli połączenia. |
To wszystko są te "najbardziej adekwatne". Postać synkretyczna jest właśnie -nietypowa.
Poza tym temat zapewne nie dla jednego MP może być przydatny - dobrze, że powstał.
Cytat: | Kondeks - akurat z jednym się na pewno nie zgodzę - nie wyobrażam sobie czarodzieja na froncie, prowadzącego armię w bój. Czarodziej to ostatnia postać jaką widziałbym w roli dzielnego dowódcy.
Podobnie arystokrata - może w małej bitewce się wyłamywać, ale stereotypowy arystokrata z pewnością nie jest urodzonym dowódcą. |
Prawdę mówiąc czarodziej ze zdolnościami przywódczymi, dyplomacją i sensowną charyzmą może się sprawdzić. W kontekście walki - osłona zbrojnych bardzo mu się przyda, a i on będzie dobrym wsparciem. Ponad to powinien być genialnym strategiem, dzięki swej wielkiej inteligencji.
Natomiast arystokrata w miarę umie walczyć, ma pieniądze na dobry ekwipunek, a dyplomację jako zdolność klasową.
Ostatnio zmieniony przez Kamulec dnia Sob 12:53, 14 Lis 2009, w całości zmieniany 2 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Anachid
Zbrojny
Dołączył: 13 Cze 2009
Posty: 186
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Z brzusia mamusi
|
Wysłany: Sob 9:09, 14 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Dowódcą może być postać z charakterem praworządnym lub neutralnym. Chaotyczny raczej nie pasuje do tego zadania. Wg. mnie dowódcą może być każda postać, tylko inaczej będzie realizowała swoje zadanie. Nie ma co szukać jednego mechanicznego rozwiązania, bo go nie znajdziemy. Podobno dowódcą się rodzi, ale ja uważam że czyny wojownika (stwierdzenie ogólne a nie klasa) też mogą uczynić dowódcą. Łotrzyk, czarodziej mogą być wspaniałymi strategami i wygrywać nie jedną bitwę. Wojownik walczący ramie w ramię ze swoimi żołnierzami również. Paladyn dlaczego ma nie stosować strategicznych forteli (przeciwnik też je stosuje więc walka jest równa).
Przytoczono tu kilka klas, które zostały stworzone po to, by dowodzić. Każda jest inna, i to jest piękne.
Takie jest moje zdanie.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kondeks
Przewodnik w Zaświaty
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 819
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 11:07, 14 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Co się tyczy postaci jaką chcesz, to opierając się na polskich dodatkach do 3.0:
kapłan 2/bard 4/ rycerz purpurowego smoka 5/kapłan bitewny 10 (uwaga: zestawienie kończy się na 21 poziomie)
Postać musi być: ND, N, NZ i czcić bóstwo o domenie: wojna, ochrona lub siła. Powinieneś wtedy również zainwestować w atuty objawione.
Taka postać ma bazowy atak: +19
PW średnie: 2k6+14k8+5k10
Wysoka wartość charyzmy daje:
1. Możliwość rzucania wszystkich czarów barda ze zwojów
2. Zwiększa zdolności przywódcze
3. Zapewnia więcej razy na dzień odegnanie/karcenie nieumarłych (co wykorzystać można do atutów objawionych)
4. Polepsza działanie zdolności rycerza purpurowego smoka
Tak można skonstruować bardzo dobrego dowódcę liniowego, aczkolwiek nadającego się również do sztabu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Fallen65
Nowicjusz
Dołączył: 15 Cze 2009
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Nowy Sącz
|
Wysłany: Pią 13:13, 20 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Witam wszystkich.
Z tego co się orientuje twórcy D&D zafundowali nam pewne rozwiązanie, bowiem w podręczniku "Miniatures Handbook" autorzy stworzyli klasę zwana "The Marshal" która ma służyć do prowadzenia swoich sprzymierzeńców do boju.
Dzięki wysokiej wartości charyzmy jego aury naprawdę mogą dodać kopa wojownikom stojącym tuż przed nim. Gdy połączy się go np z paladynem i Legendary Leader z podręcznika "Heroes of Battle" może okazać się niezawodny na polu bitwy.
Co do walki byłby dopiero drugim pod względem siły, ale aury którymi dysponuje mogą znacznie poprawić skuteczność manewrów bojowych takich jak powalanie, rozbrojenie czy roztrzaskiwanie mogą zmienić znacznie przebieg walki na naszą stronę. Połączenie go z Paladynem zapewni mu wysokie wartości rzutów obronnych. A nie ma nic lepszego jak nieulękniona armia dzięki zdolności "To hell and back" Legendary Leadera która zapewni niepodatność na strach swoim żołnierzom.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Mish
Badacz Podziemi
Dołączył: 27 Maj 2009
Posty: 367
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Z Odległej Galaktyki
|
Wysłany: Pią 16:52, 20 Lis 2009 Temat postu: |
|
|
Dobrym dowódca może być Paladyn, ponieważ jego zdolności są zależne od Charyzmy, więc na ogół ma jej sporo. Mi pasuje tez wzorzec Wojownika/Mistrza Wywoływań (wojownik dla walki, mag- czary bitewne oraz inteligencja), lub Wojownika/ Zaklinacza(jw., tylko zamiast geniuszu wojennego- charyzma). Przynajmniej są to moje koncepcje.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|