Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons
Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Identyfikacja potworów

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Odgrywanie, prowadzenie
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kuba86
Nowicjusz


Dołączył: 26 Kwi 2011
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Pią 0:12, 06 Sty 2012    Temat postu: Identyfikacja potworów

Witam! Jestem baaardzo początkującym Mistrzem Podziemi i niedługo poprowadzę pierwszą sesję z równie początkującymi graczami (nie ma nikogo zaawansowanego, kto mógłby mistrzować). Przygotowując się do sesji natrafiłem na pewien problem. Jeśli drużyna trafi na potwora (niech to będzie otyugh) opisuję im go - to jest dla mnie jasne. Ale co dalej? Czy mam im od razu powiedzieć, że dany potwór to otyugh, czy może będą mogli się dowiedzieć od kogoś, znaleźć jakieś informacje, ew. wykonać test jakiejś wiedzy (w tym wypadku chyba "wiedza:natura"), a dopóki nie dowiedzą się czegoś o nim będzie to "żyjący w odpadkach potwór o trzech mackach" (czy coś w tym rodzaju)?
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Goku17
Nowicjusz


Dołączył: 15 Lis 2010
Posty: 8
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Bydgoszcz

PostWysłany: Sob 12:35, 07 Sty 2012    Temat postu:

Postacie graczy nie mogą mieć pojęcia o potworze, jeżeli nie posiadają danej wiedzy na jego temat. Nie możesz im powiedzieć, że jest taki a nie inny potwór, chyba że jeden z nich miał już z nim styczność lub coś w tym rodzaju. Pamiętaj że są to postacie graczy, nie sami gracze. Nigdy nie pokazuj im potworów w księgach itp. To nie są informacje dla nich.

P.S

U nas na sesjach istnieje wiedza "potwory", właściwie dzięki temu mamy jakieś informacje o nich ;)
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lord Xan
Generał Podziemi
Generał Podziemi


Dołączył: 22 Lis 2009
Posty: 151
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Barlinek/Poznań

PostWysłany: Sob 13:50, 07 Sty 2012    Temat postu:

Zasadniczo powinno to wyglądać tak, że opisujesz im wygląd napotkanego zwierzęcia. Sprawdzasz, jakie kategorie wiedzy posiadają postacie twoich graczy i odpowiednim z nim pozwalasz wykonać rzut (w przypadku otyugha będzie to wiedza (lochy, bo jest on wynaturzeniem). To, ile informacji na temat stworzenia należy się graczom jest baaardzo płynne i słabo zdefiniowane, jednak za rzut wysokości 10+rasowe KW (niektóre źródła liczą z innych wzorów) gracze poznają nazwę, typ i wszystkie jego właściwości, a także jakąś krótką i treściwą charakterystykę. Każde kolejne 5 to już kolejna przydatna porcja informacji, i tak na przykładzie trolla:
Widzicie przed sobą wielkiego, ponad dwuipółmetrowego humanoida. Ma długie, potężnie umięśnione, pokrzywione kończyny z ostrymi pazurami i twardą, [pokrytą ropnymi bąblami i jakby żyjącą, zielonkawo-żółtą skórę. Jego małe oczka spoglądają na was z nienawiścią znad dziwacznie zwisającego nosa, jednak po spotkaniu się waszych spojrzeń, ten rusza do szaleńczej szarży!
Sprawdzasz, który z nich ma przynajmniej jedną rangę w wiedzy (natura), załóżmy, że to Reven, Druid z Wysokiego Lasu. Podaje wynik rzutu, porównujesz go z ST 16, i teraz:
Jeśli uzyskał przynajmniej 16: To troll, straszliwy odszczepieniec giganciego rodu. Jak każdy gigant widzi dobrze w ciemności, choć nie grzeszy inteligencją. Bez strachu będzie walczył do samej śmierci... a jest bardzo twardym przeciwnikiem.
21+ Wynika to z faktu, że posiada naturalną zdolność regeneracji. Nic sobie nie robi ze zwykłych ataków, a nawet rozczłonkowany potrafi się zrosnąć i niemal zmartwychwstać. Słyszałeś, że można go jednak wprowadzić w stan nieprzytomności powodując wielkie obrażenia, następnie spalić jego ciało. Wtedy już nie wstanie.
26+ Właściwie to ataki ogniem i kwasem są w pełni skuteczne przeciwko tym potworom. Jeśli walka wam nie pójdzie, ucieczka może być bardzo trudna - trolle dysponują bowiem doskonałym węchem. Trzymajcie się też z dala od jego pazurów! Jeśli trafi oboma, to może rozerwać ciało na strzępy.
Itd., później coraz ciężej coś wymyślić. Ale - ktoś kto uzyska wyższy rzut raczej nie potrzebuje nic więcej wiedzieć o trollach Very Happy
Pamiętaj, że tylko postać, która rzut wykonała, dowiaduje się tego wszystkiego. Jeśli chce, żeby reszta postaci zachowywała się odpowiednio do posiadanej przezeń wiedzy, to musi im to w jakiś sposób przekazać - czyli najczęściej po prostu powiedzieć, chociaż pamiętaj, że tacy przeciwnicy znają wspólny. Omawianie taktyki, stojąc twarzą w twarz z rozumnym wrogiem, to jednak nie jest najgenialniejszy z pomysłów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Sob 21:32, 07 Sty 2012    Temat postu:

ST możesz też oczywiście zmieniać. Potwór dość powszechny (w moim świecie np. troll) ma niższą ST, natomiast potwór dość rzadki (np. jakieś dziwactwo z Księgi Potworów II) wyższą. Pamiętaj, że postać mogła też słyszeć błędne informacje, pomylić potwora z czymś innym itp. Oczywiście im mniej ktoś posiada informacji fachowych, tym większa szansa, że oprze się na mitach.

Notabene jako MG możesz też pozwolić graczom na skorzystanie z innej wiedzy, gdy we właściwej rang nie mają - wtedy jednak wzrasta szansa, że część informacji będzie błędna np. gdy postać opiera się na legendzie o walce z trollami.

Jeżeli wykorzystasz informacje błędne pamiętaj, by nie przesadzać - wiedza jednak ma bardziej pomagać, niż szkodzić.

Rzutów nie musi wykonywać gracz, może niejawnie wykonać go MP. Sam zwykle tak robię. Ma to dwa plusy:
1. Gracz nie wie, jak bliskie prawdzie są podane informacje i ile przemilczałeś (np. czy istota nie ma więcej właściwości, czy ich nie podałeś)
2. Możesz rzucić przed sesją i przygotować karteczki z informacjami, do rąk własnych każdego z graczy. Dzięki temu unikniesz problemu z mówieniem o wiedzy jednej postaci przy wszystkich.

Lord Xan napisał:
Omawianie taktyki, stojąc twarzą w twarz z rozumnym wrogiem, to jednak nie jest najgenialniejszy z pomysłów.

Runda trwa 6 sekund. Runda zaskoczeniowa ze 4 sekundy. Postacie w międzyczasie podejmują wielki wysiłek fizyczny, często też wypowiadają słowa aktywacji przedmiotu, czy rzucają zaklęcia. Tak więc nieraz nie mogą powiedzieć nic, nieraz wykrzyczeć dwa słowa. Oczywiście to zależy od Was, jak do tego podchodzicie, ale jeśli chce się oddać sytuację, taktykę trzeba ustalić nim zostanie się zauważonym przez wroga lub wcale, a w czasie bitwy ograniczyć się do hasłowych okrzyków.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Lord Xan
Generał Podziemi
Generał Podziemi


Dołączył: 22 Lis 2009
Posty: 151
Przeczytał: 0 tematów

Skąd: Barlinek/Poznań

PostWysłany: Pon 0:19, 09 Sty 2012    Temat postu:

Pomysł z wykonaniem rzutów przed sesją i zrobieniem karteczek wydaje się naprawdę dobry, jeśli z góry zakładasz pewne walki. Dzięki, Kamulcu, za pomysł.
Jest z tym niestety jeden problem - nieprzewidziane plusy do umiejętności, atrybutów czy nawet przerzuty - które przecież gracz może zadeklarować dzięki jakimś atutom czy zdolnościom klasowym. Nie będę już przywoływał tak prostego przykładu jak spryt lisa.
Co ciekawe, Monster Manual IV i V podają już przygotowane porcje informacji na każdą wysokość rzutu, jednakże podstawowe ST ustalają na 10+SW potwora - co nie zgadza się z podręcznikiem gracza. Cóż, do wyboru MG. Mi osobiście ta opcja wydaje się bardziej dopasowana do potrzeb rozgrywki, wtedy ktoś ładujący pełną rangę w odpowiednią wiedzę zawsze będzie posiadał jakąś wiedzę o potworze będącym dla niego wyzwaniem.


Ostatnio zmieniony przez Lord Xan dnia Pon 0:19, 09 Sty 2012, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kamulec
Władca Podziemi
Władca Podziemi


Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat

Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 1:24, 09 Sty 2012    Temat postu:

Lord Xan napisał:
Jest z tym niestety jeden problem - nieprzewidziane plusy do umiejętności, atrybutów czy nawet przerzuty - które przecież gracz może zadeklarować dzięki jakimś atutom czy zdolnościom klasowym. Nie będę już przywoływał tak prostego przykładu jak spryt lisa.

Na przerzuty akurat MG może się nie zgodzić, wiedza w tym wypadku nie definiuje efektu czynności akurat podjętej, lecz już posiadane informacje. Oczywiście, ryzyko pojawienia się premii (kary) jest zawsze. Najwyżej się karteczkę przerobi coś dopisując lub zamazując. W razie potrzeby MG może też wynotować sobie wyniki na kostkach. Rozwiązaniem nie wymagających uprzedniego notowania wyników jest dodatkowy rzut w razie zmian. Można go wykonać tak:
a) jeżeli postać nie dowiedziała się nic, rzuć k20 i:
1. JEŻELI wynik > ST - premia wcześniejsza WTEDY przerzuć
2. JEŻELI wynik < ST - premia wcześniejsza - zmiana premii WTEDY niepowodzenie
3. W innym wypadku sukces.

W razie, gdy nowa premia daje szanse na więcej informacji też da się to wylosować.

b) jeżeli postać coś się dowiedziała najprościej wylosować wartość spośród premiowych np. jeżeli premia wynosi 7, można wziąć k8 i przerzucać przy ósemce. Wyniki 1-4 oznaczają brak dodatkowych informacji, wynik 5-7 ich zaistnienie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Strona Główna -> Odgrywanie, prowadzenie Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin