|
Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
openhaga
Nowicjusz
Dołączył: 18 Cze 2009
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 14:16, 19 Cze 2009 Temat postu: Jak zacząć? |
|
|
Witam. Kupiłem kości i książki i zastanawiam się, co dalej. Jestem przyszłym Mistrzem Podziemi i nie wiem, jak zacząć. Wiem, że trzeba przeczytać książkę i biorę się za to. Ale nie wiem, jak przygotować moich kolegów do rozgrywki. Czy ktoś moze mi pomóc?
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lasard
Przewodnik w Zaświaty
Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 835
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: Pią 14:24, 19 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Na początek wyjaśnij im najważniejsze zasady, czyli walka korzystanie z umiejętności itp. Niektóre zasady będziesz mógł ich nauczyć później podczas samej gry.
Jeżeli twoi gracze mają na to ochotę możesz dać im Podręcznik Gracza do przeczytania, wtedy sami dowiedzą się co i jak.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Azgoth
Generał Podziemi
Dołączył: 17 Lip 2008
Posty: 348
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 14:29, 19 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Jakie książki masz?
Jak zrozumiałem jesteś całkowitym nowicjuszem. Czy twoi gracze mają jakieś doświadczenie?
Krótka instrukcja "jak zacząć":
1. Przeczytaj książki. Najpierw Podręcznik Gracza, potem Mistrza Podziemi (jak nic nie rozumiesz to się nie przejmuj, idź dalej. Podczas pierwszej sesji i tak będziecie prawie cały czas grzebać w podręcznikach szukając zasad).
2. Przygotuj karty postaci (wzór do skserowania jest na końcu Podręcznika Gracza).
3. Zbierz graczy, niech każdy opowie ci kim chciałby grać, wypełnijcie karty (pomoc znajdziesz na pierwszych stronach Podręcznika gracza)
4. Przygotuj/znajdź w sieci/kup prostą przygodę (PMP jest mała mapka lochu, ja i mój przyjaciel zaczęliśmy właśnie od niego)
5. Grajcie!
Mam nadzieję, ze choć trochę pomogłem. Powodzenia :)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Inmemorial
Zbrojny
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 150
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: Pią 15:35, 19 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Najlepiej wbić się w klimat, potem będzie łątwiej. Oglądajcie władce pierścieni przez pare godzin ;P ale potem może się okazać, że będziesz miał w drużynie 5 legolasów. Oczywiście znajomość zasad jest ważna ale staraj się nie sprowadzać wszystkiego do mechaniki. Staraj się aby walki były dynamiczne, postacie ciekawe a fabuła wciągająca.
Płyń z prądem. Pamiętaj o podstawowych zasadach, pamiętaj, że gracie dla frajdy. Więc jak ktoś będzie chciał zrobić coś niezwykłego na przykład wskoczyć na plecy jakiegoś ogra to nie szukaj w podręczniku przez godzine jakie testy musi wykonać. Powiedz, że test na zręczność albo coś i niech gra leci dalej ;]
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamulec
Władca Podziemi
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 15:57, 19 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Na początek wyjaśnij im najważniejsze zasady, czyli walka korzystanie z umiejętności itp. Niektóre zasady będziesz mógł ich nauczyć później podczas samej gry. |
Jeżeli jesteś niedoświadczony, na start nie rób "podstawowej gry". Nie musisz im tego mówić, ale moim zdaniem na początek lepiej trochę pograć, po czym, jak już się zorientują (i Ty też) o co chodzi i co im odpowiada przejdź do jakieś dłuższej kampanii. Dzięki temu nie będą musieli robić na początku dobrej mechanicznie (czyli przykapowanej z wykorzystaniem zasad) postaci.
Skutek? Nie musisz ich uczyć zasad! Starczy, że będą potrafili stworzyć postać. Potem będziesz im mówił o zasadach w miarę, jak będą je stosowali.
Testów umiejętności się zwykle nie deklaruje, więc tutaj nie ma problemu
W walce możesz po prostu kazać im mówić, co robią, przedstawiając przy okazji dodatkowe opcje. Warto powiedzieć im wcześniej właściwie dwie rzeczy:
- co to jest okazyjny atak i typowe sytuacje, które go prowokują (rzucanie zaklęcia stojąc pod nosem wroga, strzał z łuku, przeładowanie kuszy)
- w D&D nie można atakować w konkretne miejsca (wprowadzenie takiej opcji zepsuje mechanikę), a więc gracz nie może zdecydować, że jego BG (bohater gracza) tnie przeciwnika w rękę lub strzela mu w nogę (możesz dopuścić taką możliwość w sytuacjach "fabularnych" np. kiedy wróg jest związany, a nie trwa walka)
Co odradzam?
- tworzenie przerysowanych BN (bohaterów niezależnych, którymi sterujesz)
- nadmierne ratowanie – jeżeli nie masz dobrego uzasadnienia, by ktoś wskrzesił BG nie wskrzeszaj go. Jeżeli nawet ktoś może to z uzasadnionej przyczyny zrobić – prawdopodobne zażąda czegoś w zamian. Niech gracze wiedzą, że ich postacie mogą zginąć (najlepiej im to po prostu powiedz). Dzięki temu nie będą szafować ich życiem i chętniej sięgną np. po eliksir leczący.
- nadmierne rozdawnictwo – nie dawaj graczom na początku za dużo złota lub PD. Raz, że wydawanie go, czy podnoszenie poziomu jest czymś, co nie jest dla początkującego proste dwa, że wyrobią sobie zły nawyk (jak potem dostaną mniej mogą czuć się „pokrzywdzeni”)
- nadmierny poziom trudności lub „heroizacja” pierwszopoziomowców – nie stawiaj BG wyzwań ponad miarę. Są tylko dobrze wyszkolonymi początkującymi. Nie każ im ratować miasteczka, zastępować (bez dobrego uzasadnienia) straży, czy walczyć z przeciwnikami o sile równej całej drużynie. Na tym poziomie BG mogą mieć wpływ na sioło liczące kilkudziesięciu mieszkańców (ale też nie ratować chyba, że myśleniem i rozwiązywaniem problemów drogą nie siłową),
Na koniec dodam, byś nadał rozgrywce nieco realizmu i karał BG (a raczej nie ratował) za głupotę. Jeżeli na 1. poziomie pójdą zabić przysłowiowego smoka, to raczej długo nie pożyją. Jak nie poddadzą się oddziałowi 20 rozbójników z napiętymi kuszami powinni zginąć. Jeśli zdecydują się zwrócić uwagę bandzie terroryzującą okolicę (w tym kilkunastoosobową straż), że nie ładnie zwracają się do karczmarza raczej nie wyjdą bez szwanku. Sadzę, że rozumiesz o co chodzi.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
openhaga
Nowicjusz
Dołączył: 18 Cze 2009
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 16:09, 19 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Dzięki za rady. Mam nadzieje, że poradzę sobie z chłopakami jakoś. :)
I kolejne pytanie czy moge pytac na forum jak czegos nie zrozumiem?^^
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Lasard
Przewodnik w Zaświaty
Dołączył: 05 Sie 2008
Posty: 835
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Kędzierzyn-Koźle
|
Wysłany: Pią 16:11, 19 Cze 2009 Temat postu: |
|
|
Oczywiście że możesz. Po coś chyba stworzono dział na forum: "Pytania, Wątpliwości, Mechanika"
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|