|
Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Hernan
Nowicjusz
Dołączył: 07 Wrz 2010
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Srebrne Marchie
|
Wysłany: Pią 9:38, 08 Paź 2010 Temat postu: [3.5] Jak tworzyć własne klasy prestiżowe?? |
|
|
Czy są jakieś zasady i ograniczenia w tworzeniu? Tak by nie przesadzić z mocami ale też by było warto wybrać taką klasę.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Azgoth
Generał Podziemi
Dołączył: 17 Lip 2008
Posty: 348
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 16:21, 08 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Przeniosłem temat, gdyż moim zdaniem lepiej pasuje do tego działu.
_______________________
Nie ma praktycznie żadnych ograniczeń w wymyślaniu własnych reguł, o ile są w miarę logiczne i spójne z istniejącą mechaniką. Zerknij na inne klasy prestiżowe, a potem możesz przedstawić swój pomysł na forum - na 100% ktoś pomoże ci go zbalansować i poprawić.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Boski
Przewodnik w Zaświaty
Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 792
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 23:15, 08 Paź 2010 Temat postu: |
|
|
Nie ma określonych zasad, ale są pewne istotne wskazówki, których mogę udzielić:
- klasa prestiżowa jest to pewien typ specjalizacji, bądź uniwersalności, jednak przeznaczony tylko dla konkretnych postaci - nie staraj się robić prestiżówki, dla maga wtajemniczeń, objawień, łotrzyka i barbarzyńcy i jednocześnie
- aby klasa była zbalansowana musisz zastanowić się, czy jakakolwiek postać tego typu nie chciałaby wziąć poziomów w tej klasie? czy są dla niej inne - lepsze, bądź równie dobre alternatywy?
- klasa prestiżowa, może być specjalistą na pewnym polu, tzn, że będzie najlepsza w swojej wąskiej dziedzinie, jednak powinna w zamian coś tracić, albo poprzez osłabienie innych dziedzin, albo poprzez wysokie wymagania
- jednak a propos powyższego - astronomiczne premie do trafień i obrażeń, czy też maksymalizacja ST zabójczych efektów, są stosunkowo mało ciekawe...
- i wreszcie jako ostatnie (choć nie wiem, czy nie najistotniejsze) - Twoja klasa prestiżowa musi być oryginalna. Nie ma nic interesującego w prestiżówce "Wojownik Miecza", który to "jest wojownikiem wyspecjalizowanym we władaniu mieczem"... niech Twoja postać nie będzie tylko cyferkami na karcie postaci, niech ma fabularną głębię, tak aby gracz, który ją weźmie mógł, chciał i potrafił ją odgrywać
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
dreamwalker
Początkujący
Dołączył: 26 Sie 2008
Posty: 31
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Poznań
|
Wysłany: Czw 1:04, 25 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Istniały systemy służące do zbalansowania klasy mechanicznie.
Do 3.0 był to Class Construction Engine
Do 3.5 Class Construction System
Dodając kilka groszy do tego, co napisał Boski:
Można spojrzeć na klasy prestiżowe na kilka różnych sposobów (na przykładzie klas z core):
Mistyczny łucznik, Smoczy potomek - klasa o unikatowej zdolności rozwijanej przez poziomy
Mistyczny sztukmistrz, magiczny rycerz - połączenie zdolności dwóch klas
Skrytobójca, Rycerz Ciemności, duelist, krasnoludzki obrońca - specjalizacja
hierofanta - rozwój na wysokich poziomach
czerwony czarnoksięznik - członek organizacji
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kamulec
Władca Podziemi
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 2788
Przeczytał: 1 temat
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Czw 22:20, 25 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Cytat: | Do 3.0 był to Class Construction Engine
Do 3.5 Class Construction System |
Zaś ich stosowanie niemal gwarantuje niezbalansowany efekt końcowy.
Najlepiej ustalić, które klasy prestiżowe uznaje się za dobrze wyważone i do nich porównywać.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Namrasit
Adept
Dołączył: 02 Gru 2008
Posty: 229
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Pią 22:16, 26 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Najprościej to: Zrób >> wrzuć na forum (powiedzą, że przepak) >> popraw >> wrzuć na forum (powiedzą, że czasem przepak, a w innych sytuacjach cienizna) >> popraw i gotowe :)
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Kondeks
Przewodnik w Zaświaty
Dołączył: 31 Sie 2005
Posty: 819
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Pią 23:41, 26 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Sposób Namrasita jest całkiem dobry, ale trzeba pamiętać, że jeżeli klas będzie bublem to nikt się nią nie zainteresuje. Po pierwsze trzeba mieć dobrą koncepcję fabularną, a dopiero potem brać się za spisywanie zdolności. Ewentualnie można mieć 'mechaniczny' pomysł na klasę i rozbudowywać ją w około jakiegoś motywu przewodniego w postaci jednej mocy. Jeżeli wrzucasz coś na forum to najlepiej zadbaj, żeby klasa była zrobiona ze schematem opisywania klas prestiżowych w dodatkach do D&D. Faktem jest jednak, że od tego między innymi forum jest: ty dajesz swój pomysł i pracujesz nad nie, a pozostali pomagają Ci go dopracować. W zamian wszyscy mogą dodać nową klasę prestiżową na swoje sesje.
Poza tym podpisuje się pod radami Boskiego i uważam za bardzo cenny podział wspomniany przez dreamwalkera.
Tak jak Kamulec uważam, że najlepiej przyjąć sobie jakiś punkt odniesienia. Trzeba niestety znaleźć go samemu, gdyż czasami posiadanie jakiegoś dodatku, a nie posiadanie innego może czynić jedne klasy silniejszymi a inne słabszymi. Mimo wszystko czytając inne klasy na forum, a w szczególności te z KŚ, możesz dojść do ogólnego pojęcia balansu (aczkolwiek te u nas raczej równają trochę w dół).
W mojej (prywatnej) opinii jest jeszcze jeden ważny element odpowiadający za balans - fabularność. Jak bardzo klasa jest wyspecjalizowana i ogranicza? Im trudniej się nią gra, tym silniejsza możne być. Nie chodzi mi tylko o kodeksy itp. Wystarczy porównać sobie porównanie skrytobójcy, do hipotetycznej klasy prestiżowej zajmującej się wypędzaniem przybyszy z tego planu. Jakie ograniczenia nakłada klasa skrytobójcy? Oczywiście zły charakter, ale jeżeli ktoś już jest zły to nie ma to dla niego żadnej różnicy (wybrał jedną z 3 dostępnych opcji moralnego charakteru postaci). Natomiast specjalista od wypędzeń, to raczej nie ma dowolności w tym co robi, oczywiście musi robić to co do niego należy. Nie tylko dlatego że jest w tym najlepszy, ale przede wszystkim dlatego, że nie zostaniesz jej przedstawicielem przez przypadek, to raczej styl życia, cel i jego częściowo sposób realizacji. Nie jestem pewien czy dobrze to przedstawiłem, ale chyba rozumiesz ideę. Ostatecznie jednak trzeba zaważyć, że ograniczenia tego typu mają znaczenie tylko w przyapdku, gdy w rozgrywce kładziecie duży nacisk na odgrywanie ról. W przeciwnym wypadku jest to tylko zaburzanie balansu gry, bez dobrego powodu.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Boski
Przewodnik w Zaświaty
Dołączył: 23 Paź 2006
Posty: 792
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Wrocław
|
Wysłany: Sob 0:03, 27 Lis 2010 Temat postu: |
|
|
Namrasit napisał: | Najprościej to: Zrób >> wrzuć na forum (powiedzą, że przepak) >> popraw >> wrzuć na forum (powiedzą, że czasem przepak, a w innych sytuacjach cienizna) >> popraw i gotowe :) |
Stanowczo się z Tobą nie zgodzę Namrasit. Żadna dobra praca nie powstaje w ten sposób. Żeby w ogóle zacząć się zabierać do tworzenia trzeba mieć już dobry pomysł i wizję jak ta klasa ma wyglądać. Jeżeli ustalimy sobie "będzie to mag, który zmiecie wszystkich z powierzchni ziemi czarami o ekstremalnym ST" to oczywiste, że zgodnie z tym projektem nie jesteśmy w stanie zrealizować mechanicznie sensownej, grywalnej, zbalansowanej klasy.
Jeśli jednak udało nam się wpaść na coś bardziej oryginalnego (za przykład podam czarownika krwi), to wtedy możemy kontynuować prace. Mamy już fabularne tło, zastanawiamy się nad zdolnościami. Hmm ... chciałbym aby nasz sadystyczny mag z obsesją na punkcie krwi czerpał siły wysysając resztki sił z umierających wrogów. Jak to rozwiązać? Są 2 sposoby:
- Możemy stworzyć i opisać nową zdolność odzwierciedlającą specjalne możliwości naszej postaci.
- Korzystamy z gotowych rozwiązań - dajemy postaci określony czar / zdolność / umiejętność / atut ewentualnie z drobnymi modyfikacjami.
Jeśli nie ma takiej potrzeby, lepiej decydować się na istniejące już rozwiązania. W D&D jest już wystarczająco dużo zasad, więc dodatkowe reguły przy każdej ze zdolności na pewno zniechęcą graczy. Oczywiście jest czasem uzasadnione wprowadzenie dodatkowych zasad i testów, jednak lepiej tego nie nadużywać. Dlatego w przypadku czarownika krwi obdarzyliśmy go zaklęciem "ostatnie tchnienie".
Gdy mamy już gotowy wachlarz umiejętności, przy czym maksymalizacja trafień / KP / ST jest raczej mało oryginalna, musimy rozmieścić je na odpowiednich poziomach. Dobrze jest, aby opłacalnym było brać pełny rozwój w danej klasie prestiżowej, a nie tylko 1-2 poziomy jak jest w przypadku niektórych.
Dopasowujemy teraz do tego resztę rzeczy. BPA, KW, umiejętności, RO, poziomy czarującego oraz oczywiście wymagania, tak aby postać była w miarę wyważona. Umieszczamy ją na forum i dopiero w tym punkcie konstruktywna krytyka jest w stanie coś zmienić. Ewentualnie możemy jeszcze doradzić modyfikację / zmianę / dodanie / usunięcie jakiejś ze zdolności. Jednak jeśli wcześniejszy wysiłek autora był niewystarczający, to forumowicze nie będą w stanie nic z tym zrobić...
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|