|
Abasz'Har: Forum o Dungeons & Dragons Dungeons & Dragons: Forum Abasz'Har o D&D
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Vir
Nowicjusz
Dołączył: 24 Mar 2010
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Czw 8:11, 25 Mar 2010 Temat postu: Jak stworzyć klimat? |
|
|
Stworzyłem już sobie krainę z głównym miastem, paroma wioskami i pewną liczba lokacji specjalnych (typu ruiny, przeklęte miejsca, dwory, posiadłości itp.). Mam zarys ogólny tych lokacji, jednak odnoszę wrażenie, że brakuje im "duszy". Czy moglibyście mi pomóc tchnąć w nie trochę zycia? w jaki sposób powinienem je opisywać, aby nie przypominało to broszurki agenta nieruchomości a raczej fragment powieści. Jak stworzyć ten nieuchwytny klimacik?
Dodatkowo jak najlepiej opisywać spotkania z BN? Lepiej wcielać się w nich i rozmawiać z graczami tylko w pierwszej osobie, samemu wykonując gesty i naśladując ich głosy, czy korzystniej byłoby robić to na zasadzie książki? Tj. opisywać ich gestykulację, miny, zachowanie i tylko wcielać sie w nich w momencie gdy coś mówią. Interesuje mnie to gdyż zapewne w momencie odgrywania kobiet, dzieci, czy mniejszych ras w trybie pierwszosobowym będę wyglądał raczej komicznie.
Jak przedstawiać lochy? Zaczynałem od D&D gry przygodowej i kiedy próbowałem pierwszy raz sił w D&D lochy rozrysowywałem (wzorem przygodówki) komnata po komnacie. Tak będzie dobrze, czy lepiej byłoby korzystniej aby kazdy gracz wizualizował sobie w głowie, a do rozrysowywania uciekac się tylko w momencie walk?
Ostatnio zmieniony przez Vir dnia Czw 8:26, 25 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Czera
Kontemplujący
Dołączył: 03 Wrz 2005
Posty: 1032
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Się biorą ci kretyni
|
Wysłany: Czw 9:42, 25 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Odpowiem jako pierwszy.
Zacznę od kwestii lochów. Moim zdaniem rozrysowywanie lochów to bardzo dobry pomysł. Szczególnie jeżeli loch jest duży i gracze będą się wracać tą samą drogą. Gracze i tak sobie to inaczej wyobrażą, ale zawsze możesz im pokazać gdzie są itd. U nas w grupie był taki zwyczaj, że to jeden z graczy rysował mapę, żeby postacie się nie pogubiły. w ko0ńcu to ich problem czy odnajdą drogę.
Co do klimatu twojego świata? Bardzo dobrze, że zacząłeś od paru lokacji. Nie rzucasz się z motyką na słońce. Co świadczy o niepowtarzalności świata? Nie da się tego jednoznacznie określić. Ja podam co najmniej parę czynników, które wpływają ciekawość świata i podam parę przykładów. Może ktoś uzupełni listę i doda też coś od siebie:
1. władza - Musisz się zastanowić o jaki system władzy oparty jest przez ciebie opisywany kraj. Czy to teokracja?, monarchia (jaki jej rodzaj), teokracja itd? Kto dzierży władzę w imieniu organu rządzącego (szlachcic, zarządca, satrapa itd)
2. System społeczny. Musisz zadać sobie pytanie jak to jest w twoim świecie. Czy wszyscy są równi wobec prawa? Czy mamy do czynienia z systemem feudalnym? Czy istnieje niewolnictwo?
3. Religia? W co wierzy się w twoim świecie? Czy jest przewaga wiary w duchy (animizm)? Czy mamy całą paletę bogów? Jeśli tak to jaki? Czy mamy do czynienia z dualizmem (Dwaj bogowie - jeden zły, drugi dobry)? Czy może jest jeden bóg?
4. Prawo - temu zazwyczaj poświęca mało uwagi, a może to być atut twego świata właśnie. Organy rządzącą mogą wymyślać dowolne przepisy prawne - polecam korzystać z prawa rzymskiego oraz średniowiecznego, ale możesz dorzucać też swoje smaczki np. podatek od znalezionych przez bohaterów skarbów
5. Organizacje - bardzo ważny aspekt w wielu światach. Czy na twoim terenie istnieje jakaś organizacja? Jeśli tak to, czym się zajmuje? Jakie ma interesy i kręgi wpływów?
6. Obyczaje - to też może dać sporo satysfakcji MP przy tworzeniu swego świata. Chodzi tutaj o wszystkie święta, które może obchodzić lud. Jak wyglądają różne sytuacje wesela? Kontakty kobiet z mężczyznami itd.
7. Rasy - jakie rasy istnieją na danych terenach. gdzie mieszkają? Jakie są relacje między nimi? Czy mieszkają w osobnych osadach, czy może mają wspólne miasto?
8. Konflikty - Kto zagraża danej krainie? Jakiego typu to jest wróg? Kto jest agresorem? Dlaczego toczy się dany konflikt? Kto z niego ma największe korzyści?
Na razie tyle. Pewnie można wymienić jeszcze trochę rzeczy. Mam nadzieję, że ci pomogłem i, że reszta też coś dorzuci.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Vanet
Nowicjusz
Dołączył: 17 Mar 2010
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Sob 23:46, 27 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Muzyka , Rysunek ( jeśli jesteś w tym dobry ) , miejsce sesji też ma znaczenie. Grałem swoje pierwsze sesje D&D w piwnicy u kumpla , w domku jednorodzinnym. Jego ojciec miał tam małą bibliotekę , więc było dużo książek , drewniany stary szeroki stół na którym kładł skórę z dzika , zapalaliśmy świece na świeczniku który ktoś z nas przyniósł. Innym razem jeden z nas przytaszczył sobie miecz półtoraręczny , potem hełm z czepcem kolczym , wnieśliśmy wieżę i puszczaliśmy w czasie sesji muzykę która podchodziła każdemu z nas.
Kolega powyżej się rozpisał ze strony mechaniki , więc bez sensu coś jeszcze do tego dodawać. Dlatego napisałem co oprócz samej gry wprowadza w nią klimat. I uwierz lub nie ale naprawdę działa. Nieuchwytny klimacik potrzebuje odrobiny iluzji ;]
Ostatnio zmieniony przez Vanet dnia Sob 23:49, 27 Mar 2010, w całości zmieniany 3 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Czera
Kontemplujący
Dołączył: 03 Wrz 2005
Posty: 1032
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: Się biorą ci kretyni
|
Wysłany: Nie 9:27, 28 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
Apropo tego co napisał Vanet na forum już istniej wątek o tego typu klimacie i w dodatku jest dosyć obszerny.
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Szymkowiak
Użytkownik Zaawansowany
Dołączył: 23 Wrz 2008
Posty: 148
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Nie 10:18, 28 Mar 2010 Temat postu: |
|
|
http://www.dndforumrpg.fora.pl/odgrywanie-prowadzenie,24/jak-prosto-stworzyc-nastroj,96.html - tutaj o całej oprawie sesji
Ja dodam od siebie - narracja.
1. Cechy BN
Staraj się, aby BN-i różnili się od siebie, mieli jakieś niepowtarzalne cechy lub wygląd. Mogą bawić się przedmiotami, wiecznie poprawiać włosy, kaszleć lub po prostu śmierdzieć.
2. Mowa
Mów rożnymi stylami języków. Jeśli BG rozmawiają z chłopem, rób czasem błędy gramatyczne, niech przeinaczają trudne słowa (jak w Wiedźminie ) Jeżeli mówi do nich kapłan lub hrabia, używaj trudnych wyrazów lub zapożyczeń z innych języków.
3. Opis
Jeżeli opisujesz, spróbuj mówić o wszystkich zmysłach.
Miasto jest duże i zatłoczone (to co BG widzą).
Panuje tu hałas. Słychać rozmowy i odgłos wykuwanej broni (to co słyszą)
Ciemne zaułki śmierdzą uryną i błotem (mamy już węch)
Smak i dotyk raczej dotyczą przedmiotów i eliksirów.
Takie małe smaczki dodają realizmu. Tylko nie można przegiąć w drugą stronę.
To narazie tyle. Jak coś wymyślę, to jeszcze dopiszę.
Ostatnio zmieniony przez Szymkowiak dnia Nie 10:18, 28 Mar 2010, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|